‘Behoud de Europese luchtvaart’

29/10/2015
VNV

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) neemt deel aan het grote debat tijdens de APG World Connect Conference in Marokko. Onderwerp van het debat is ‘Open Skies or Fair Skies?’. President Steven Verhagen neemt het in het discussiepanel op tegen mr. Will Lofberg, VP International, Government and Environmental Affairs bij luchtvaartmaatschappij Emirates, and mr. Driss Benhime, president van maatschappij Royal Air Maroc.

“De wereldluchtvaart zit in een cruciale fase met de steeds grotere roep om Open Skies en vrije marktwerking”, zegt VNV-president Steven Verhagen. “Daar moeten we mee om weten te gaan en excessieve subsidies bij luchtvaartmaatschappijen tegen kunnen houden. We kunnen vanuit Europa en Amerika met iedere luchtvaartmaatschappij in de wereld concurreren, maar niet met overheden.” Volgens Verhagen dienen de bepalingen in de Open Skies-verdragen voor eerlijke en gelijke mogelijkheden van de deelnemende maatschappijen veel stringenter gehandhaafd te worden. “Overheden laten zich nu chanteren door het grote geld uit het Midden-Oosten”, aldus Verhagen. “Willen we nog Europese luchtvaart overhouden, dan is actie vereist, zowel op nationaal als Europees niveau. Als we in de toekomst ook nog betaalbare vliegtickets willen, zullen we nu moeten zorgen voor een klimaat van eerlijke concurrentie, zonder bevoordeling van anderen toe te staan.”

Maatschappijen als Qatar Airways, Etihad en Emirates in het Midden-Oosten ontvangen miljarden euro’s aan illegale staatssteun. Volgens Verhagen zijn ze uit op alleenheerschappij. “Het zijn zeker geen filantropische instellingen. Eerder wolven in schaapskleren. Zodra het kan, gaan de ticketprijzen fors omhoog, omdat het nu niet kostendekkend is wat zij doen. Het is dus zaak vooruit te kijken.”

Het aantal uitstaande orders in het Midden-Oosten voor lange afstandsvliegtuigen is astronomisch. Zo staan er orders uit voor zeshonderd lange afstandsvliegtuigen voor Emirates, Etihad en Qatar Airways samen, voor een totaalbedrag van ruim tweehonderd mld USD. “Voor een gebied zo groot als de Benelux met elf miljoen inwoners is dat veel meer dan waar de markt om vraagt”, licht Verhagen toe. "Dit komt omdat de overheden van de VAE en Qatar Airways luchtvaart tot primaire economische activiteit hebben verheven. De wereld zal via het Midden-Oosten reizen. En dat zullen we weten. Die vliegtuigen zullen overal heen vliegen, of het nu rendabel is of niet op dit moment. Ze kopen marktaandeel met overheidsgeld en verhogen daarna de tarieven.”

Wat betreft Verhagen zal de luchtvaartwereld hier mondiaal gezien een oplossing voor moeten vinden, want het speelt overal. “Daarbij is het van belang dat wereldwijd druk wordt gezet op de overheden in het Midden-Oosten om de maatschappijen als private partijen te laten opereren en af te zien van staatssubsidies. Zo niet, dan zullen andere maatregelen getroffen moeten worden om te voorkomen dat deze subsidies schade berokkenen aan andere maatschappijen, bijvoorbeeld door voor hun de toegang te beperken of deze te ontzeggen. Als je je niet aan de spelregels houdt, riskeer je een gele of zelfs rode kaart.”

De APG World Connect Conference met als thema ‘Luchttransport: mogelijkheden, trends en commerciële strategieën’ wordt dit jaar van 28 tot en met 30 oktober gehouden in Marrakech. Het evenement staat in de top vijf van wereldwijde conferenties op het gebied van luchttransport. Deelnemende partijen zijn gezagsdragers als CEO’s en president-directeuren van luchtvaartmaatschappijen wereldwijd en zakelijke beslissers binnen de afzet- en distributiemarkt in de luchtvaart. Behalve tachtig luchtvaartmaatschappijen nemen ook reisorganisaties en -bureaus van over de hele wereld deel.