Grote stap achteruit voor veiligheid luchtvaart – EU-agentschap publiceert inadequate werk- en rusttijdenregeling –

20/12/2010
VNV
De European Aviation Safety Agency (EASA) heeft een voorstel gelanceerd voor een Europese regeling op het gebied van werk- en rusttijden voor vliegers. Het doel van de regeling is bescherming tegen veiligheidsrisico's, veroorzaakt door lange werktijden en korte rustperiodes. Met het negeren van wetenschappelijk bewijs, en bovendien ontworpen om kosten voor luchtvaartmaatschappijen te voorkomen, valt deze regelgeving ruim onder de standaard die verwacht mag worden van een geloofwaardige organisatie op het gebied van veiligheid. Deze regelgeving zal – indien niet ingrijpend veranderd – leiden tot vermindering van veiligheidsniveaus zoals die nu gelden in verschillende EU-landen. Het gevolg hiervan is een afname van de veiligheid voor het reizend publiek in Europa.

Na meer dan een jaar werken aan de EU 'Flight Time Limitation' (FTL)-regelgeving, zijn de voorstellen van EASA meer dan teleurstellend”, aldus Evert van Zwol, president van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV). “EASA had een unieke mogelijkheid om een solide, op wetenschappelijk bewijs en veiligheid georiënteerde FTL-regelgeving te presenteren – vergelijkbaar met wat de Amerikaanse Federal Aviation Administration (US FAA) heeft voorgesteld. EASA heeft deze mogelijkheid genegeerd wat de EU onderaan de lijst van internationale veiligheidsregelgevers plaatst.”

Daar waar de missie van EASA is “promote the highest common standards of safety [...] in Europe and worldwide”, beweegt haar FTL-voorstel in de tegenovergestelde richting.
Twee voorbeelden:

  EASA voorstel US FAA voorstel Wetenschappelijke onderzoeken
Max. werktijd dag 14 uur 13 uur 12 uur
Max. werktijd nacht (bv. start om 00:00) 12 uur
- 7 opeenvolgende nachten  -
9 uur
- max 3 opeenvolgende nachten -
10 uur
- met limiet op max aantal opeenvolgende nachten -
Noot: EU-limiet voor vrachtwagenchauffeurs: 9 uur rijtijd per dag / 10 uur werktijd 's nachts. 


Evert van Zwol vervolgt: “Werk- en rusttijden gaan over het menselijke bioritme en fysieke limieten. EASA lijkt nu te beweren dat Europese piloten beter bestand zijn tegen vermoeidheid en meer uren kunnen vliegen dan hun Amerikaanse collega's en dan vele wetenschappelijke onderzoeken als 'veilig' aanmerken. Met de nieuwe regelgeving van EASA wordt tientallen jaren van wetenschappelijk onderzoek genegeerd. Waarom? De nieuwe regelgeving is het resultaat van een jarenlange agressieve lobby door de luchtvaartmaatschappijen tegen elke wijziging in de werk- en rusttijdenregeling die mogelijkerwijs hun kosten zal verhogen. Ik denk niet dat het reizend publiek dit erg zal appreciëren.”

Hier een voorbeeld van een mogelijke werkdag van een EU-piloot onder de voorgestelde EASA-regelgeving. Het werk beginnen om 05:30 uur in de ochtend, vier starts en landingen uitvoeren en de dag eindigen om 18:15 uur, na een werktijd van twaalf uur en drie kwartier. De regels in het Verenigd Koninkrijk, in totaal goed voor ongeveer 20% van de vluchten binnen de EU, staan niet meer dan negen uur totale werktijd toe. De nieuwe EASA-regelgeving is een enorme potentiële verslechtering van het veiligheidsniveau.

De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers staat zij aan zij met de European Cockpit Association (ECA) in een gecombineerde sterke afwijzing van deze voorstellen. De VNV en ECA roepen de verantwoordelijke EU-instanties op om wetenschappelijk onderbouwde regelgeving te implementeren teneinde het Europese publiek, reizend met het vliegtuig, te beschermen.