Zoeken

Pagina's

  1. Hoor, de wind waait... capaciteit of veiligheid?

    12/12/2000
    Publicatie
    Position paper

    Opgesteld door Robert Brons

  2. Windrapportering en meting op Schiphol

    27/04/2001
    Publicatie
    Position paper

    Jan E. Rozema Schiphol is nog steeds drager van het predikaat 'black star' van IFALPA. Een kwalificatie die wordt toebedeeld aan vliegvelden of verkeersgebieden waar, door (al of niet) toegepaste procedures of het ontbreken van vereiste apparatuur of gekwalificeerd personeel, een onveilige situatie latent aanwezig is. In het kader van het geringe aantal toebedeelde 'black stars' valt Schiphol op, aangezien de andere 'stars' voornamelijk aan derde wereldlanden worden uitgereikt.

  3. Economyclasssyndroom - Passengers only?

    27/11/2001
    Publicatie
    Position paper

    Economyclass-syndroom Passengers only? bewerking: Paul Smeele en Herma Flipsen

  4. Speed is yours or mine - Teamwork in aviation

    27/04/2002
    Publicatie
    Position paper

    Speed is yours or mine - Teamwork in aviation Ido Boverhuis en Rob de Graaf Over snelheden in de Schiphol-TMA bestaan vele opinies bij zowel vliegers als verkeersleiders. We bedoelen dan snelheden, zoals die door APPROACH en ARRIVAL aan vliegtuigen worden opgedragen, of snelheden die uit eigener beweging door vliegers worden gevlogen. Er staan in het A.I.P. snelheidsrestricties genoemd van 250, 220 en 160 kt., maar in de praktijk wijken we daar nogal eens graag van af.

  5. Thrust reverse versus geluid

    04/04/2004
    Publicatie
    Position paper

    Thrust reverse versus geluid Robert Brons, commissie Vliegtechnische Zaken Op 23 september 1999 slaagt een Qantas B747 na de landing er niet in aan het eind van de baan te stoppen en rijdt de baan af. Door de ATSB (Australian Transport Safety Bureau) wordt vastgesteld dat dit ongeval mede veroorzaakt is door het feit dat de cockpit crew heeft nagelaten ‘normal reverse’ te selecteren. De relatie wordt gelegd met de recente implementatie van ‘idle reverse’ als standaardprocedure bij de betreffende luchtvaartmaatschappij.

  6. Partydrugs en vliegen - Flying high

    28/05/2004
    Publicatie
    Position paper

    Partydrugs en vliegen - Flying high Annetje Roodenburg, aeromedical advisor, Irish Aviation Authority Ries Simons, arts luchtvaartgeneeskunde, TNO Human Factors

  7. FAA Advisory inzake laser incidenten

    09/01/2005
    Publicatie
    Position paper

    FAA Advisory inzake laser incidenten De Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) heeft onlangs een ‘Advisory Circular’ (AC) doen uitgaan over de wijze waarop vliegers en verkeersleiders moeten optreden wanneer er sprake is van het richten van laserstralen op vliegtuigen. Aanleiding hiertoe is een aanzienlijke toename van dit soort incidenten. In de Verenigde Staten rapporteerde men in drie weken tijd maar liefst 31 laserincidenten met vliegtuigen. Maar ook in Australië neemt het aantal gebeurtenissen waarbij laserstralen op vliegtuigen worden gericht toe.

  8. Stir it up: The impact of building induced turbulence

    11/08/2006
    Publicatie
    Position paper

    Stir it up: The impact of building induced turbulence Onderstaand artikel van Robert Brons is overgenomen uit IFALPA news, juli 2006. Robert is lid van de Aircraft Design and Operation Committee en vertegenwoordigt IFALPA bij de Committee on Aviation Environmental Protection (CAEP).

  9. De-icing/anti-icing fluids & fluid residues

    30/08/2006
    Publicatie
    Position paper

    De-icing/anti-icing fluids & fluid residues De afgelopen winters zijn er verschillende incidenten geweest, veroorzaakt door de aanwezigheid van ‘anti-icing fluid residues’, zoals vastgevroren rolroerbesturing op de Fokker 100 en bevroren speedbrakes op de Boeing 737.

  10. Takeoff Performance Margins

    20/01/2009
    Publicatie
    Position paper

    Thomas Bos Introduction

Pagina's