Naar nieuwsoverzicht

Een gezond, veilig en fair 2016 voor de Nederlandse luchtvaart

Persbericht
VNV
<p>Nieuwjaarsspeech VNV-voorzitter Steven Verhagen.</p>

Voor de mondiale luchtvaart was 2015 een van de veiligste jaren. De uitdaging voor 2016 is echter: hoe krijgen we de Nederlandse luchtvaartsector weer gezond? ‘Een verbetering van de efficiency, een daadkrachtige overheid en fair competition dienen gezamenlijk een oplossing te bieden’, aldus voorzitter van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) Steven Verhagen in zijn nieuwjaarsspeech.

Daadkrachtige overheid voor eerlijke concurrentie
De toekomst van de Europese luchtvaart loopt steeds groter gevaar door staatsgesubsidieerde Midden-Oosten carriers als Emirates, Etihad en Qatar Airways. Europese maatschappijen worden, aldus de VNV, steeds meer onder de voet gelopen door de enorme armada van 777’s en A380-toestellen die de Europese vijver volledig leegvissen. ‘Honderdduizenden Europese luchtvaartbanen staan op de tocht. Wij vragen niet om protectionisme of staatssteun. Wij vragen om een daadkrachtige Nederlandse en Europese overheid die glasheldere en harde afspraken maakt met het Midden-Oosten over eerlijke concurrentie. KLM kan met iedereen concurreren, maar niet met staten die uit zijn op de teloorgang van de Europese legacy carriers’, aldus Steven Verhagen.    

Luchtvaart van strategische waarden
Een gezonde luchtvaart bereiken we niet door het pappen en nathouden, wat we de afgelopen decennia als industrie en overheid hebben gedaan. Luchtvaartmaatschappijen moeten efficiënter gaan opereren. De Nederlandse overheid moet daarnaast de Nederlandse luchtvaartsector gaan beschouwen als een industrie van de hoogste strategische waarde en daar ook naar gaan handelen. Ook dient de Nederlandse overheid Schiphol terug te begeleiden naar het juiste spoor. Steven Verhagen: ‘Schiphol subsidieert en faciliteert luchtvaartmaatschappijen die geen directe bijdrage leveren aan de hub-functie van de luchthaven en geeft waardevolle slots weg waardoor de ontwikkelingsmogelijkheden van de homecarrier en de hub grote schade oplopen’.    

Geen symbolische veiligheidsmaatregelen
2015 was ondanks de Germanwings crash en de bomaanslag boven de Sinaï een van de veiligste jaren voor de mondiale luchtvaart. De VNV blijft streven naar een nog veiligere luchtvaartsector. Dit doel bereiken we niet door symbolische overheidsmaatregelen die alleen aan symptoombestrijding doen in plaats van de problemen bij de oorzaak aan te pakken. In 2016 zal de VNV speciaal aandacht vragen voor het gevaar dat drones en laserpennen met zich meebrengen.