Statement Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers over acties NHV Den Helder
Samengevat:
- Het NHV-management komt haar afspraken herhaaldelijk niet na. Voor de piloten is de maat vol.
- De consequenties van het verlies van het werk in de olie- en gasactiviteiten in Den Helder (vliegen naar boorplatformen) moet zo goed mogelijk én op korte termijn geregeld worden.
- De gesprekken over een cao lopen al meer dan 11 maanden en gemaakte afspraken worden telkens niet nagekomen.
- Daarom eist de VNV dat uiterlijk 30 september 2019 duidelijkheid wordt verschaft aan alle piloten van NHV over een sociaal plan én een concreet pad om te komen tot een cao.
- Als dit op de genoemde datum niet gerealiseerd is, zullen wij overgaan tot het houden van acties.
Afspraak is afspraak
Al sinds oktober 2018 heeft de VNV aangedrongen bij Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV) om te komen tot een collectieve arbeidsovereenkomst voor de NHV-piloten. Dit geldt vooral voor piloten die in opdracht van de Nederlandse kustwacht de belangrijke ‘Search and Rescue’-taak uitvoeren. Met het kwijtraken van alle olie- en gasactiviteiten in Den Helder is daarnaast een sociaal plan voor de afvloeiing van vele piloten noodzakelijk.
De gesprekken over een cao zijn al bijna een jaar gaande en NHV heeft de belofte gedaan om tot een afvloeiingsplan per 1 augustus en een cao per 1 januari 2020 te komen. NHV komt deze afspraak niet na. Het baart de VNV bovendien grote zorgen dat de standpunten van de partijen steeds verder uit elkaar komen te liggen. Waar eerder een principeakkoord gesloten leek, is NHV inmiddels teruggekomen op haar toezeggingen waardoor onduidelijkheid voor de werknemers onnodig lang in stand blijft.
Duidelijkheid voor piloten over hun toekomst ontbreekt
NHV heeft bekendgemaakt de olie- en gasactiviteiten in Den Helder te staken. Dat zorgt voor baanverlies voor vele piloten en dus onzekerheid over hun toekomst. Met een sociaal plan zou duidelijkheid moeten worden verschaft aan de piloten die gestationeerd zijn op de luchthaven van Den Helder die hier de O&G-diensten uitvoeren. Rondom het sociaal plan traineert NHV het proces en komt het bedrijf terug op eerdere toezeggingen die duidelijkheid dienden te verschaffen.
De VNV eist dat de eerder gedane toezeggingen nagekomen worden en een sociaal plan uiterlijk 30 september afgerond en ondertekend is.
Arbeidsvoorwaarden SAR-piloten al sinds 2015 bevroren
Een eerlijke cao is noodzakelijk. Tot op heden worden contracten op individuele basis gesloten en dat leidt tot willekeur. De piloten willen dat de arbeidsvoorwaarden gestructureerd worden. Bijvoorbeeld rondom werk- en rusttijdenregeling en loopbaan. En omdat de lonen van de helikopterpiloten al sinds 2015 geen inflatie- of periodieke correctie hebben gekend (deze laatste zijn destijds eenzijdig door NHV bevroren), is het loon van de helikopterpiloten al sinds 2015 feitelijk niet geïndexeerd op prijsstijgingen. NHV laat vooralsnog na haar vliegers een cao aan te bieden die past bij hun zware takenpakket.
De VNV eist daarom duidelijkheid over een cao per 1 januari 2020 door middel van een concreet en helder tijdspad.