Vliegscholen

Vergelijk vliegscholen
 

De VNV bezoekt regelmatig verschillende vliegscholen om zo goed mogelijk geïnformeerd te blijven. Tevens ontvangen de scholen vragenlijsten die ons van feitelijke informatie voorzien. De CJV gaat jaarlijks bij deze scholen op bezoek. Onder andere om met de directie te praten over de huidige stand van zaken.
Ook via verschillende andere bronnen, zoals oud-leerlingen en studenten die nog met de opleiding bezig zijn, ontvangen we informatie.

Al deze informatie gebruiken we vervolgens om de vliegscholen op een aantal kenmerken te vergelijken. Deze vergelijking kan je helpen bij het maken van een keuze tussen de verschillende vliegscholen. 

Momenteel hebben we contact met de KLM Flight Academy, EPST, AIS Flight Academy en Transavia.

Let op: de gegevens op deze website zijn ter informatie. Voor officiële cijfers en informatie verwijzen we je graag door naar de website van de desbetreffende vliegscholen.
 

Kosten opleiding piloot en eventuele financieringsmogelijkheid


Tegenwoordig vergt de opleiding tot verkeersvlieger een investering van minimaal
€ 84.000,-. Over dat bedrag moet vanaf het eerste moment rente betaald worden. Sommige luchtvaartmaatschappijen verlangen naast een diploma van een vliegopleiding en een brevet ook nog aanvullende ervaring in de vorm van typebrevetten en/of vlieguren. De kosten hiervoor kunnen al snel oplopen tot € 30.000,- of meer.

Het is niet ongebruikelijk dat een student aan het einde van de opleiding een studieschuld heeft van € 150.000,- of meer. Dit is exclusief de eerdergenoemde kosten voor eventuele typekwalificatie bij de maatschappij.

KLM FA
De KLM Flight Academy biedt een volledige opleiding. Dit betekent dat je na je opleiding de papieren hebt om direct bij een airline aan de slag te gaan met een brevet op type. De opleiding kost voor de student momenteel € 84.000,-. Alleen de ABN AMRO bank verstrekt leningen hiervoor.

EPST
EPST kent ook drie varianten: in Portugal, in Griekenland en bij OSM Aviation.

Portugal: Bij aanvang 7 maanden theorie, gevolgd door het vlieggedeelte van de opleiding. Kosten: € 87.500,-.

Griekenland: Bij aanvang 3 maanden theorie, gevolgd door vliegen gecombineerd met de rest van de theorieopleiding. Kosten: € 87.500,-.

OSM Aviation: Deze opleiding vindt plaats in Arendal, Noorwegen (vliegen en theorie gecombineerd) en daarna bij EPST in Utrecht voor de MCC en Type Rating op de Boeing 737. Er is een eenzijdige baangarantie bij OSM Airlines. Kosten: € 98.500,-.

Een financieringsmogelijkheid is er niet. Een gesprek met Flight Finance is inbegrepen. Dit is geen geldverstrekker, maar een adviseur die aan de hand van je persoonlijke situatie een financieel plan opstelt waarmee je naar de bank kunt gaan voor een lening.

AIS FA
De AIS Flight Academy kent drie varianten: het AIS Airlines Cadet Pilot Program (AACP), het Airline Pilot Program (APP) en de Integrated ATPL(A)-opleiding (IA).

AACP: Dit is een volledige opleiding inclusief Type Rating op de Boeing 737 of Jetstream 32, met aansluitend een jaarcontract als First Officer bij AIS Airlines. Kosten: € 132.500,-. AIS Airlines schiet € 57.500,- voor tegen 0% rente, dat aan het einde van het dienstverband terugbetaald moet zijn.

APP: Dit is een opleiding die eindigt met een Multi Crew Cooperation Course (MCC) op de Boeing 737. Kosten: € 112.500,-.

IA: Dit is dezelfde opleiding als het APP, maar dan zonder het gedeelte op de Boeing 737. Kosten: € 89.500,-.

Een financieringsmogelijkheid is er niet. Tijdens de selectie neemt Flight Finance contact op. Dit is geen geldverstrekker, maar een adviseur die aan de hand van je persoonlijke situatie een financieel plan opstelt waarmee je naar de bank kunt gaan voor een lening.

Transavia
De MPL-opleiding van Transavia kost € 86.000,-, waarvan € 61.000,- zelf betaald moet worden. De overige € 25.000,- wordt door Transavia betaald en als bond aan het contract gekoppeld. Deze bond los je vervolgens in vier jaar af na indiensttreding.
Een financieringsmogelijkheid voor de € 61.000,- is er op dit moment nog niet.

Opleidingskosten in Nederland
De kale opleidingskosten zijn op dit moment in Nederland nog voor de fiscus aftrekbaar. Dit houdt in dat de gemaakte studiekosten elk jaar bij de Belastingdienst worden opgegeven. De gemaakte studiekosten zijn aftrekbaar zodra je geld gaat verdienen. Per 2019 wil de overheid de aftrekbaarheid van de opleidingskosten afschaffen. Er is overleg gaande om de vliegscholen uit te zonderen van deze regeling. Voor de laatste informatie hierover verwijzen we je door naar de Belastingdienst. De rente van de studieschuld is in Nederland fiscaal niet aftrekbaar.

Nadat de opleiding is afgerond blijft het, ondanks de aantrekkende economie, een uitdaging om een baan als verkeersvlieger te vinden. Bovendien zijn de (aanvangs)salarissen bij sommige maatschappijen relatief laag waardoor het moeilijk is daarvan de rente te betalen en de studieschuld af te lossen.

Opleidingsduur


In onderstaande grafiek zie je de opleidingsduur die door de verschillende vliegscholen is opgegeven. Houd er rekening mee dat dit de tijd is voor de reële opleiding. Er is geen rekening gehouden met eventuele wachttijden gedurende de opleiding.

Verwachte opleidingsplekken

Onderstaand staafdiagram laat de verwachting zien van het aantal opleidingsplekken in 2019/2020.

Garantiefonds

Veel vliegscholen adverteren met een garantiefonds. Het is zaak om goed te achterhalen wat het garantiefonds nu eigenlijk concreet inhoudt. Wat betaalt het garantiefonds? Vanaf wanneer betaalt dit garantiefonds? Hoe lang betaalt het garantiefonds?
Een Loss of License-verzekering dien je vaak zelf nog af te sluiten. Informeer hier goed naar. (Loss of License is een verzekering die uitkeert indien je je medische brevet kwijtraakt)

KLM FA:
Ook hier is een garantiefonds. Deze keert volledig uit als je buiten je eigen schuld om de opleiding niet af kunt ronden. Ook wanneer je binnen vijf jaar geen baan hebt gevonden keert het fonds uit.

EPST:
EPST heeft een garantiefonds dat volledig uitkeert als je buiten je eigen schuld om de opleiding niet af kunt maken. Voor dit garantiefonds wordt € 2.500,- in rekening gebracht bij aanvang van de opleiding.

AIS FA:
AIS Flight Academy heeft geen garantiefonds.

Transavia
Transavia heeft een garantiefonds. Deze keert volledig uit als je buiten je eigen schuld om de opleiding niet af kunt ronden. Er wordt hiervoor € 2.500,- per student betaald.

Brevetten & na je opleiding

Hier vind je een overzicht van de verschillende brevetten waarmee je van de vliegscholen afkomt. Ook wordt hier ingegaan op de hulp die een school biedt bij het geldig houden van de brevetten, mocht je niet direct na je opleiding een baan vinden. In onze kennisbank vind je meer informatie over de verschillende brevetten die in Nederland uitgegeven worden.

KLM FA
De KLM FA leidt op voor een ‘Frozen' ATPL. Er is een zogeheten jobcenter, maar deze is momenteel in een soort slaapstand omdat vrijwel elke student bij KLM kan beginnen. Uit gesprekken met oud-leerlingen blijkt dat de KLM FA tegen betaling mogelijkheden biedt voor het geldig houden van brevetten.

EPST
EPST leidt op voor een ‘Frozen’ ATPL. Na afronding van de opleiding kunnen studenten gratis trainen in een B737 simulator wanneer er ruimte is. Ook worden er verschillende trainingen aangeboden, waaronder sollicitatietrainingen.

AIS FA
AIS leidt op voor een ‘Frozen’ ATPL. Na de opleiding kunnen studenten inlopen bij theorielessen en gebruikmaken van de simulator als er ruimte is.

Transavia
Transavia leidt op voor een MPL (Multi pilot license)-brevet met een Boeing 737NG Type Rating.